para pengikut

Saturday, July 10, 2010

Antioxidant ....... failure or success..?

Arini ari sabtu, alone at lab, lab sebelah dok kemas gotong royong lab . We all tak payah gotong royong sebab kitorang memang akan kemas lab sepanjang masa dan setiap daripada kami tau keje masing, So lab tak lah semak selalu


Well, nak dijadikan bahan cerita blog malam ini, aku membuat ujian antioxidant (entah berapa kali , di atas kegagalan sebelum ini) terhadap minyak pati Zingiber cassumunar atau nama melayunya "bonglai".



ini lah hasilnya



ok ... Cara melihatnya begini , yang warna kuning (lubang 1-3 atas) tu adalah positif control a.k.a. (Vitamin C), so kalau ia menunjukkan warna kuning lepas react dengan DPPH (2,2-diphenyl..bla...blaaa.bla...x ingat nama panjang nya) muahaha, ok ok .. lepas react dengan reagent DPPH yg warna ungu itu, sepatutnya Vit C akan menunjukkan tindak balas menjadi kuning. So , kalau ada kuning tandanya betul la.. (betul la vit C bagus untuk antioxidant) ~~~ korang paham tak????.
SO, sampel minyak pati aku bermula dari lubang ketiga paling atas hingga lubang ke enam. Kalau minyak pati aku itu mempunyai antioxidant yang kuat, sepatutnya akan warna kuning, tapi korang pun tengok sendiri kan ... warna ungu kepalean serta ungu je. So , minyak pati aku itu tak de strong antioxidant la.... tapi aku tak puas hati (fyi, ijoy ADALAH SEORANG YANG cepat tak puas hati selagi tak berjaya which is a good thing la kan ...)...
Jadi , Isnin ini aku akan buat ujian ini lagi bagi pengesahan kali kedua dan ketiga,
~~~ ADA CALON JADI CIKGU TAK ?~~
Tapi kan ...... aku dah propose dalam satu seminar ini (fyi lagi, seminar ini adalah seminar terbesar di UPM dan salah satu terbesar di peringkat kebangsaan) Pameran Reka Cipta dan Inovasi (PRPI 2010) yang akan berlangsung 2 minggu lagi, aku propose yang minyak pati ini tersangatlah ada GOOD in ANTIOXIDANT ACTIVITY... tapi result yang haprak di atas ni macamana yer??


No comments:

Post a Comment

Ulasan.ulas ulas ulas ulas.