para pengikut

Friday, September 14, 2012

Hormat Budaya Adat Orang


 Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera.


Rasanya dah ramai yang tahu tentang kedatangan The Duke and Duchess of Cambridge, Putera William dan Kate Middleton di negara kita, Malaysia. Mungkin anda tertanya-tanya apa tujuan Rombongan Diraja Britain ni datang ke Malaysia. Ini kerana, Putera William dan Kate mengadakan kunjungan ke atas negara-negara Komanwel bagi meraikan Diamond Jubilee tour bagi pihak Ratu Elizabeth. Selain Malaysia, beberapa negara yang dipilih untuk dilawati oleh rombongan diraja itu ialah Kepulauan Solomon, Singapura dan beberapa negara lain.

Ketika ini, sudah banyak kiranya blog dan artikel yang menyiarkan tentang lawatan rombongan keluarga Diraja Britain ini di internet. Enchik pun tidak mahu melepaskan peluang untuk berkongsi rasa keterujaan rombongan Diraja ini. 


Paling membuatkan enchik berasa kagum dengan Kate Middleton ini adalah sifat ambil berat dan prihatin beliau dalam mengetahui budaya sesebuah negara yang bakal dilawatinya. Sebagai contoh, ketika Majlis Santapan Diraja bersama Duli Yang Maha Mulia Yang Dipertuan Agong serta Isteri dan bersama tetamu kehormat lain, Kate Middleton yang juga dikenali sebagai The Duchess of Cambridge ini mengenakan gaun makan malam yang bercorak kan bunga raya, yang mana kita semua sedia maklum, Bunga raya atau nama saintifiknya ( Hibiscus rosa-sinensis) merupakan bunga kebangsaan negara kita Malaysia. 


Ihsan  http://www.dailymail.co.uk .
Rekaan Alexander McQueen dengan corak Bunga raya


Sumber www.dailymail.co.uk
Ehsan @ctnurhaliza11 twitter .... 

Banyak lagi berita yang menarik tentang kunjungan lawatan pasangan diraja ini di sini -- > www.dailymail.co.uk . Enchik cuma mahu highlight perkara ini yang memang sedikit sebanyak mengagumkan enchik.


Aduh begitu teliti rombongan keluarga Diraja ini terhadap budaya negara kita,

Terdetik di hati enchik, sedangkan orang luar pun pandai menghargai budaya, adat resam serta hormat akan budaya negara kita, tetapi orang kita sendiri, sering lupa dan malah ada juga yang lebih senang memperkotak-katik kan budaya kita.


p/s : Teringat gaun kahwin Lisa Surihani seperti gaun kahwin Kate Middleton 


2 comments:

  1. betul tu...
    orang luar pandai hormat budaya kita.
    tapi kita sendiri?

    hmmmm..

    tingginya diaa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kadang orang yang tak pandai hargai nilai estetika budaya kita ni , kita kena bawa mereka ke tempat orang, bagi diorang tahu betapa untungnya berada di bumi Malaysia
      ..

      Delete

Ulasan.ulas ulas ulas ulas.