para pengikut

Wednesday, September 12, 2012

Mengapa perlu online di luar?

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Mengapa perlu online di luar?

Untuk makluman pembaca, enchik jarang online di mana-mana kafe, restoran mahupun restoran fast food yang menyediakan kemudahan Wi-fi percuma. Almaklumlah, rumah enchik di kampung dan di Putrajaya mempunyai akses internet berkapasiti tinggi. Yerla, bonda enchik bekerja di TM  kan.Lantaran itu, enchik mahu mengkaji apa keseronokan online di luar.

Jadi hari ini, enchik online di McDonald's Teluk Intan. Ha, entri kali ini ditulis di luar ya. Jadi, Enchik order set kegemaran enchik.


Lepas itu, enchik mula la mencari port terbaik untuk menikmati set makanan kegemaran ini dan juga memastikan enchik mendapat port terbaik untuk online. Port terbaik haruslah mempunyai sambungan elektrik, manalah tahu tiba-tiba laptop enchik ini kehabisan bateri pulak.

Ada sekumpulan pelajar, lepasan sekolah menengah agaknya duduk satu meja yang digabungkan, enam orang semuanya. Dua di antaranya membawa notebook bersama. Baik, telahan enchik, mereka membuat group discussion. Oh begitu, masa zaman enchik, tiada pun group assigment semua yang sebegini, apatah lagi menggunakan laptop, tambahan berkumpul di McD pulak tuh. Oh bonda, zaman begitu pantas berlalu. Pastinya hasil daripada perbincangan adik-adik ini , mereka akan mendapat A!.

Di sebelah enchik pula ada seorang gadis, bersusuk besar berkulit cerah. Di atas mejanya, kelihatan beberapa helai kertas, alat tulis serta hidangan McD. Tekun sungguh menelaah di samping mempunyai tablet di sampingnya. Mungkin si gadis ini selesa menelaah pelajaran dalam suasana bising seperti di sini. Sedangkan enchik pun online di sini sambil mengenakan headphone, keadaan di sini terlalu bising.

Di hadapan enchik pula, seorang gadis sedang melayan movie Korea, juga di tabletnya. Mungkin mahu meluangkan masa lapangnya untuk menonton movie Korea, tapi takkan takde bawak headphone? Itu kan lebih baik, bukan semua mahu mendengar movie anda itu. Sehingga sekarang enchik pun tak paham apa specialnya Oppa Gannam Style tu. Tarian sahaja kot. Ooopps ok ini tiada kena mengena.





Jadi, mengapa perlu online di luar?

1) Bukan semua mempuyai akses internet di kediaman, kalau ada pun, mugkin ada yang masih menggunakan perkhidmatan 1515 kot?
2) Mungkin Seronok layan movie di luar berbanding di rumah? Kelajuan internet di sini lebih hebat . (Tapi agakla, bawala headphone!)
3) Dapat berkumpul bersama kawan-kawan, online bersama-sama sambil berbincang mengenai kerja sekolah. (95 % online, 3% makan, 2% perbincangan )
4) Mungkin juga sebab senang, kalau lapar, pergi sahaja ke kaunter McD.(sebab paling munasabah)

Sebab anda?
Komen, enchik nak tahu juga.

p/s : Ada gadis berbaju kurung kuning di hadapan enchik, manis... Ahh, ini kebaikan online di luar!

:)


4 comments:

  1. sebab merasakan lebih santai & sempoi..

    Patik mmg x bole IN laa dgn org2 yg study konon kat fast food restoren ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. Sama dengan AFA .. apa mungkin boleh study bising apatah lagi di tempat sebgitu
      konfirm keje tak siap

      Delete
  2. sebab kat umah xde internet.
    sebab kat umah makbapak marah asek online fb etc..

    setuju dgn AFA tu.. camne study dgn bising kat sekeliling..

    ReplyDelete

Ulasan.ulas ulas ulas ulas.